A- A A+
Last Updated : Aug 6 2021 6:36AM     Screen Reader Access
News Highlights
India's ace grappler Ravi kumar Dahiya creates history, clinches Silver Medal; Men's Hockey team snatch Bronze medal            Both houses of Parliament witness repeated adjournments over Pegasus issue and Farm Bills; adjourned for the day            PM Modi interacts with the beneficiaries of Pradhan Mantri Garib Kalyan Anna Yojana in Uttar Pradesh            India crosses another milestone in COVID-19 Vaccination Drive, crosses 49 Cr mark; recovery rate stands at 97.37%            Bombay HC asks Maha govt to consider issuing vaccination card to allow fully inoculated people to travel in local trains           

Text Bulletins Details


Aaj Savere

0730 HRS
21.07.2021

Namaskar CHANDRICA, hello and a very warm welcome to all the listeners tuned into AIR FM Gold on 100.1 Mhz and the AIR Network. We bring for you our daily news magazine, Aaj Savere. The latest in National and international News, Metro City Updates, an Indian sports personality, a very special program with some trivia related to this day. So, a lot coming for you as always. But first, the headlines:


राष्‍ट्रीय समाचार:-

प्रधानमंत्री नरेन्‍द्र मोदी ने कल शाम संसद के दोनों सदनों के सभी दलों के नेताओं के साथ बातचीत की। बैठक का उद्देश्‍य सांसदों को भारत में कोविड स्थिति और इससे निपटने के लिए सार्वजनिक स्‍वास्‍थ्‍य सुविधा प्रबंधों से अवगत कराना था। श्री मोदी ने कहा कि महामारी राजनीति का विषय नहीं है, यह पूरी मानवता के लिए चिंता का विषय है। उन्‍होंने कहा कि मानव जाति ने पिछले एक सौ वर्षों में ऐसी भीषण महामारी का सामना नही किया। श्री मोदी ने देश के प्रत्‍येक जिले में एक ऑक्‍सीजन संयंत्र सुनिश्चित करने के प्रयासों के बारे में बताया।


प्रधानमंत्री ने सदन को देश में टीकाकरण की गति तेज करने के उपायों की जानकारी दी।  उन्‍होंने कहा कि पहले दस करोड़ टीके लगाने में लगभग 85 दिन का समय लगा जबकि बाद के दस करोड़ टीके केवल 24 दिन में लगाए गए। उन्‍होंने कहा कि यह चिंता की बात है कि टीकाकरण अभियान शुरू होने के छह महीने के बाद भी बड़ी संख्‍या में स्‍वास्‍थ्‍यकर्मी और अग्रि‍म पंक्ति के कार्यकर्ताओं को अभी भी कोविड रोधी टीका नही लग सका है और राज्‍यों को इस पर ध्‍यान देना चाहिए।  प्रधानमंत्री ने विभिन्‍न देशों की कोविड स्थिति पर सतर्क रहने को कहा। उन्‍होंने इस महामारी में भारत द्वारा कोविन और आरोग्‍य सेतु जैसी प्रौद्योगिकी के उपयोग की भी चर्चा की। स्‍वास्‍थ्‍य सचिव राजेश भूषण ने कोविड स्थिति के बारे में व्‍यापक प्रस्‍तुति दी।


Bharat Broadband Network Limited has invited global tender for the Development of BharatNet through Public Private Partnership model in 9 separate packages across 16 states. Under this project, the government will provide a maximum Grant of 19 thousand 41 Crore rupees as Viability Gap Funding.


The Project will cover an estimated three lakh 61 thousand Villages across Kerala, Karnataka, Rajasthan, Himachal Pradesh, Punjab, Haryana, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh, West Bengal, Assam, Meghalaya, Manipur, Mizoram, Tripura, Nagaland and Arunachal Pradesh. Ministry of Communications said, the scope of BharatNet has now been enhanced to connect all the Inhabited Villages of the country to around six lakh 43 thousand.


सरकार ने कहा है कि प्रधानमंत्री मुद्रा योजना के अंतर्गत अब तक 15 लाख 97 हजार करोड़ रुपये की राशि के 30 करोड़ से अधिक ऋण स्वीकृत किए गए हैं। अप्रैल 2015 में आरंभ हुई इस योजना के अंतर्गत सूक्ष्म और लघु व्यवसाय के लिए 10 लाख रुपये तक का संस्थागत ऋण दिया जाता है। वित्त राज्य मंत्री डॉक्‍टर भागवत किसनराव कराड ने कल राज्यसभा में एक प्रश्न के लिखित उत्तर में यह जानकारी दी। उन्होंने कहा कि वित्त वर्ष 2019-20 और 2020-21 के दौरान देशभर में 11 करोड़ 29 लाख से अधिक ऋण मंजूर किए गए, जिनमें छह लाख 41 हजार करोड़ रुपये वितरित किए गए।


India Meteorological Department (IMD) has issued a red alert for five Maharashtra districts, including Raigad and Pune, forecasting extremely heavy rainfall at isolated places, for the next two days. It also issued an orange alert for Mumbai for the next three days, indicating possibility of heavy to very heavy rainfall. The IMD's Mumbai centre forecast a 'very likely' probability of "extremely heavy rainfall at isolated places" in five districts - Pune, Raigad, Ratnagiri, Kolhapur and Satara. The red alert in these districts was issued for today and tomorrow.


ईद-उल-अज्‍हा आज देश भर में श्रद्धा के साथ मनाई जाएगी। कोरोना महामारी के मद्देनजर अधिकांश जगहों पर ईदगाहों और मस्जिदों में सामूहिक रूप से नमाज अदा नहीं की जाएगी।


राष्ट्रपति और उपराष्‍ट्रपति ने ईद-उल-अज्‍हा की पूर्व संध्या पर लोगों को बधाई दी है। श्री राम नाथ कोविंद ने अपने संदेश में कहा कि ईद-उल-अज्‍हा प्रेम, निस्वार्थ और बलिदान की भावना के प्रति आभार व्यक्त करने और समावेशी समाज में एकता तथा भाई-चारे के लिए मिलकर काम करने का त्यौहार है। राष्‍ट्रपति ने कहा कि यह त्यौहार खुशियां बांटने और गरीब तथा बेसहारा लोगों की मदद करने का भी अवसर है।


Jawahar Navodaya Vidyalaya Selection Test -2021 will be conducted on 11th of next month by following all COVID protocols. In a series of tweets, Education Ministry said, the test will be conducted for the selection of over 47 thousand candidates in more than 11 thousand centres. Over 24 lakh candidates have registered for the test. It will be for the selection of students for admission to Class-VI for the session 2021-22 in Jawahar Navodaya Vidyalayas in all States and Union Territories.


कोलम्‍बो में कल दूसरे एकदिवसीय क्रिकेट मैच में भारत ने श्रीलंका को तीन विकेट से हराकर तीन मैचों की श्रृंखला में दो-शून्‍य की अजेय बढ़त ले ली है। रोमांचक मुकाबले में भारत ने 276 रन का लक्ष्‍य पांच गेंद शेष रहते हासिल कर लिया। श्रृंखला का तीसरा और अंतिम मैच शुक्रवार को कोलम्‍बो में ही खेला जाएगा।


और अब जानते हैं कुछ मैट्रो शहरों के समाचार ।पहले सायरा बता रही हैं - चेन्‍नई , बेंगलुरू और हैदराबाद से ताजा समाचार ।


दक्षिणी दिल्‍ली नगर निगम ने मच्छर जनित बीमारियों की रोकथाम के लिये जे.जे.कॉलोनियों में विशेष अभियान चलाया। इस अभियान के तहत जन स्वास्थ्य विभाग द्वारा  इन कॉलोनियों में लगभग 42 हजार घरों का निरीक्षण किया गया, जिसमें से लगभग आठ सौ घरों में मच्छर का लार्वा पाया गया। विभाग ने जिन घरों में मच्छर प्रजनन अधिक पाया उन्हें नोटिस और चालान जारी किये। इसके अतिरिक्त सभी जोन में आग्रह किया कि पानी के बर्तन और टंकियों को ढ़क कर रखें। कूलर के पानी को बदलते रहें।


दिल्ली में पिछले 24 घंटे के दौरान कोरोना संक्रमण के 44 नए मरीजों का पता चला। इन्‍हें मिलाकर संक्रमित व्‍यक्तियों की कुल संख्‍या 14 लाख 35 हजार से अधिक हो गई है। दिल्‍ली सरकार के अनुसार, कोरोना वायरस से अब तक 14 लाख 10 हज़ार से अधिक व्यक्ति पूरी तरह स्‍वस्‍थ हो चुके हैं। अब तक 93 लाख 67 हजार से अधिक लाभार्थियों को टीका लगाया जा चुका है।



दिल्ली के खाद्य और आपूर्ति मंत्री इमरान हुसैन ने ईद-उल-जुहा की पूर्व संध्या पर कल दिल्लीवासियों को बधाई दी। उन्‍होंने कहा यह त्यौहार लोगों को विश्वास, समर्पण और बलिदान के मार्ग पर चलने के लिए प्रेरित करता है। दिल्‍ली में ईद की तैयारियों के संबंध में कल दिल्ली नगर निगम, डीयूएसआईबी, दिल्ली जल बोर्ड, बीएसईएस के अधिकारियों के साथ एक महत्वपूर्ण बैठक की। उन्‍होंने इस त्योहार के सफल आयोजन से संबंधित सभी अधिकारियों और एजेंसियों जैसे दिल्ली जल बोर्ड को उचित जल निकासी और पानी की निर्बाध आपूर्ति, दिल्‍ली नगर निगम को साफ-सफाई और बीएसईएस को बिजली की नियमित आपूर्ति से संबंधित आवश्यक निर्देश जारी किए। दिल्ली के लोगों से अपील की गई है कि वे त्यौहार के अवसर पर कोविड-19  नियमों का पालन करें। कोविड-19 के प्रति सजग रहें। इसमें मास्क पहनना, स्वच्छता बनाए रखना, सामाजिक मेलजोल से बचना और सामाजिक दूरी शामिल है। उन्होंने कहा कि इस समय कोरोना के मामलों में कमी ज़रूर आई है, लेकिन यह  महामारी पूरी तरह से समाप्त नहीं हुई है। इस समय  सतर्क रहने की जरूरत है।


दिल्ली पुलिस ने सोमवार को मॉस्क न पहनने, सार्वजनिक स्थानों पर थूकने और सुरक्षित दूरी का पालन नहीं करने पर नौ सौ 98 लोगों का चालान किया। इनमें से आठ सौ 22 लोगों का चालान मास्क नहीं पहनने के कारण और एक सौ  ग्‍यारह चालान सुरक्षित दूरी का पालन ना किए जाने के कारण काटा गया। इसके अलावा सार्वजनिक स्‍थलों पर थूकने पर 34 और शराब और पान-गुटखा का सेवन करने के लिए 31 लोगों का चालान किया गया। राजधानी में 19 अप्रैल से जारी लॉकडाउन के दौरान दिल्ली पुलिस ने अब तक एक लाख 83 हजार से अधिक लोगों का चालान काटा है।


दिल्ली के उपमुख्यमंत्री मनीष सिसोदिया ने कल कहा कि हैप्पीनेस करिकुलम ने कोरोना काल में बच्चों और उनके परिवारों को खुश रहने में मदद की है। उन्‍होंने कहा कि बच्चों को भावनात्मक रूप से मजबूत करने के लिए दिल्ली सरकार कई स्तरों पर कर रही है।


दिल्ली की पूर्व मुख्यमंत्री शीला दीक्षित की दूसरी पुण्यतिथि पर दिल्ली प्रदेश कांग्रेस कमेटी कार्यालय में श्रद्धाजंलि सभा आयोजित की गई। इस अवसर पर प्रदेश कांग्रेस अध्यक्ष चौधरी अनिल कुमार सहित मौजूद सभी नेताओं और कार्यकर्ताओं ने पुष्पांजलि अर्पित की।


वैक्सीन की कमी के कारण मुंबई में टीकाकरण का अभियान आज बंद रहेगा। बृहन्मुंबई नगर निगम (बीएमसी) ने बताया कि खुराक की अपर्याप्त आपूर्ति के कारण बीएमसी क्षेत्र में सरकारी और नगरपालिका टीकाकरण केंद्रों पर टीकाकरण अभियान आज के लिए स्थगित कर दिया गया है। टीकों की सीमित उपलब्धता के कारण मंगलवार को 309 सरकारी और बीएमसी टीकाकरण केंद्रों में से केवल 58 ने ही कोविड-19 के टीके लगाए हैं।


बंबई उच्च न्यायालय ने बकरीद के मद्देनज़र शहर के देवनार बूचड़खाने में बलि किए जाने वाले जानवरों की संख्या पर प्रतिबंध लगाने के बृहन्मुंबई नगर निगम के फैसले में हस्तक्षेप करने से इनकार कर दिया है। मुख्य न्यायाधीश दीपांकर दत्ता और न्यायमूर्ति जी एस कुलकर्णी की पीठ ने कहा कि राज्य प्रशासन ने मौजूदा COVID-19 स्थिति को ध्यान में रखते हुए प्रतिबंध लगाए थे।


और अब कोलकाता की ओर चलें-

पश्चिम बंगाल माध्‍यमिक शिक्षा बोर्ड ने अपनी दसवीं कक्षा का परिणाम घोषित कर दिया है। इस वर्ष दसवीं कक्षा के सभी विद्यार्थी उत्‍तीर्ण हो गए हैं। इस वर्ष दस लाख 79 हजार 749 विद्यार्थियों का पंजीकरण हुआ था लेकिन महामारी के कारण परीक्षा रद्द कर दी गई थी।


पश्चिम बंगाल सरकार ने कोविड-19 स्थिति के मद्देनजर अन्‍य राज्‍यों से हवाई जहाज से आने वाले सभी यात्रियों को दोनों टीके का प्रमाण पत्र या आर टी पी सी आर निगेटिव रिपोर्ट दिखाना अनिवार्य कर दिया है। नया नियम कल से प्रभावी हो गया है।


कोलकाता नगर निगम अपने लगभग 70 प्रतिशत नागरिकों को कोविड का टीका लगा चुका है। ताजा आंकड़ों के मुताबिक, शहर में अब तक 41 लाख लोगों को वैक्सीन लगायी जा चुकी है।


The food safety department has begun an audit of street side eateries to ensure they maintain safe, hygienic practices while preparing and selling food. The department alongwith Parikshan, a food safety services organisation, audited with 40 such outlets on Montieth Road in Egmore last week and is now expanding to areas across the city.


Tamil Nadu health minister M. Subramaniam had a meeting with representatives of private hospitals in Coimbatore, Tirupur and Erode Districts to discuss the feasibility of using corporate social responsibility funds to procure vaccines to inoculate the public free of cost. The Union Government has allocated 75 percent of a state's quota to the Government and 25 percent to private hospitals which are not fully utilising the quota as cost is involved in it.


With water levels rising in the Himayat Sagar due to incessant rains in the catchment area, the Hyderabad Metropolitan Water Supply and Sewerage Board (HMWSSB) opened one gate of the reservoir yesterday. Two more are likely to be opened. Earlier, the Board issued a red alert, which is usually issued when the water level touches 1,762.75 feet. Rains that have been lashing Hyderabad city and its surrounding areas for more than a week have resulted in heavy inflows into the Himayat Sagar.


Bharat Dynamic Limited (BDL) yesterday flagged off the first missile of the first firing unit of Medium Range Surface to Air Missile (MRSAM) for delivery to the Indian Air Force. The MRSAM is a high response, quick reaction, vertically launched supersonic missile, designed to neutralize enemy aerial threats including missiles, aircraft, guided bombs, helicopters. Used by Army, Navy and Air Force as different variants. The missile has a range up to 70 km. The Missile system can provide point and area defence against various aerial targets including fighter aircraft, subsonic & supersonic cruise missiles.


The Department of Pre-University Education in Karnataka announced the Class 12th results for the freshers and repeaters yesterday. Due to the pandemic, examinations were not conducted and it was decided to promote all the students based on marks obtained in the previous exams. Out of the 6,66,497 students registered for the exam, as many as 95,628 students have secured distinction. If any students not happy with the results announced, can write the exam scheduled to be held from 19th August. The last date for registering the exam will be 30th July.


Bengaluru urban district reported 352 new Covid positive cases and five related deaths yesterday. The positivity rate stood at 0.65 percent and case fatality rate at 1.99 percent. The recovery rate stood at 97.89 percent. There are 10,046 active cases in the city. Out of new Covid positive cases reported yesterday, those within the age group of 30 and 39 were 82 followed by 73 persons in the age group of 20 and 29.


और अब हम लेते हैं मौसम का हाल। दिल्ली में आज आम तौर पर बादल छाये रहेगें। हल्‍की बारिश होने की संभावना है। न्यूनतम तापमान 24 डिग्री सेल्सियस रिकॉड किया गया और अधिकतम तापमान 32 डिग्री सेल्सियस रहने का अनुमान है।


मुंबई में भारी बारिश के साथ आमतौर पर बादल छाए रहने का अनुमान है। न्यूनतम और अधिकतम तापमान 24 से 29 डिग्री सेल्सियस के बीच बना हुआ है।

       

कोलकाता में आमतौर पर बादल छाए रहेंगे और एक या दो बार बारिश या गरज के साथ बौछारें पड़ेंगी। शहर का न्यूनतम तापमान 27 डिग्री सेल्सियस जबकि अधिकतम 31 डिग्री के आसपास रहेगा।    

   

Chennai is likely to have generally cloudy sky with light rain. Temperature will vary between 25 and 35 degrees Celsius.

       

Hyderabad may witness a generally cloudy sky with light rain. The minimum temperature was 22 degrees Celsius while the maximum will be nearly 33 degrees.

       

Bengaluru is forecast to have a generally cloudy sky with one or two spells of rain or thundershowers. The minimum temperature will be 20 degrees Celsius while the maximum will be around 29 degrees. 


Today's Kaleidoscope is compiled by SARABJEET KAUR and read by ABHISEKH MUKHOPADHYAY Let's listen to it.

As we are advancing towards becoming a more and more mechanised and modern world, the green cover is depleting. The renewables have emerged as a ray of hope. One such example is  Singapore which recently unveiled one of the world's largest floating solar panel farms, spread over an area equivalent to 45 football fields. There is hope that this would produce enough electricity to power the island's five water treatment plants.


The project is part of efforts by the land-scarce Southeast Asian nation  to meet a goal of quadrupling its solar energy production by 2025. The solar farm is expected to reduce carbon emissions drastically.And of course a greener earth means more blue skies,more serene and calm environment


Song neele gagan ke tale... movie hamraaz

62-Year old  Entrepreneur is Taking Ancient Indian Board Games to the World That strike on the carrom board... that roll of the dice on the ludo board...the movement of the players on the chess board.... all bring happiness and smiles in their own small and special way. With the Covid restrictions making people stay indoors, of late there has been more of family time and an increased interest in indoor board games. Sophie Johari  is a Mumbai-based entrepreneur who runs SoSophie, a venture that makes traditional Dawoodi Bohra board games like Dadu and Koladaan . She says that It’s amazing how many enquiries and orders she received during the pandemic giving her a new kind of visibility. In the era of remote controlled cars and battery operated play stations, these board games have made a come back bringing in small time happiness. Song...Itni si hassi ...Itni si Khushi...movie Barfi

Happy 100 !

Friends....Friendship...the word itself speaks of bonding, someone you can look upon...Friendships make us stronger. And Ruth Schwartz, Edith Mitzi Moscou,and Lorraine Pirrello live by this mantra. The trio turned 100 within a week of each other. To celebrate the milestone and making it through the pandemic, the trio raised glasses of champagne at Atria Senior Living community. As they survived the coronavirus pandemic, the three friends are simply elated.  They are happy and say they are born under a lucky star. Song....Yeh Dosti Hum Nahi Todenge...movie...Sholey


That's all in today's edition of kaleidscope ....to bring some more cheers and smiles to you...to make you happier...we shall be back again very soon...so take good care and good bye.



1883: कोलकाता में भारत के पहले सार्वजनिक थियेटर की शुरुआत हुई।

1883- Star Theatre was opened in Calcutta.
1963- Kashi Vidyapeeth was given recognisation as University.
1904: रूस में 4607 किलोमीटर लंबी ट्रांस साइबेरियन रेल लाइन का काम पूरा हुआ और साइबेरयिा जैसी जगह पर निर्माण कार्य 13 साल तक चला।

Sajjad Hussain was an Indian film score composer. He was also an accomplished mandolinist, playing the mandolin as a "Top Grade" player for the Indian film industry.


वे इस मामले में लीक से हटे हुए संगीतकार रहे, जिन्होंने अपने समकालीनों की राह से दूरी बरतते हुए कुछ तिरछा रास्ता पकड़ा। सज्जाद साहब उस ज़माने में पार्श्वगायकों व गायिकाओं के लिए कठिन फ़नकार थे, जिनकी धुनों को निभा ले जाना सबके हौसले से परे की चीज़ थी।


Lata Mangeshkar was once asked in an interview about music directors that she had found difficult to please. Sajjad Hussain was an original, a genius music director, different from all others and each of his musical composition carried most difficult notations, which he himself used to create and took utmost pleasure out of it.


विल्लुपुरम चिन्नैयापिल्लई गणेशन   शिवाजी गणेशन के नाम से प्रसिद्ध हैं। तमिल सिनेमा की प्रमुख हस्तियों में से एक शिवाजी गणेशन संवाद अदायगी से दर्शकों को मुग्ध कर देने वाले सुपरस्टार थे। शिवाजी गणेशन का मूल नाम विल्लुपुरम चिन्नैयापिल्लई गणेशन था और उन्होंने सी. एन. अन्नादुराई द्वारा लिखित,' शिवाजी कांड हिन्दू राज्यम' नाटक में छत्रपति शिवाजी की भूमिका निभायी। शिवाजी गणेशन ने रंगमंच के साथ-साथ फ़िल्मों में भी अपने अभिनय से दर्शकों का मन मोहा।



Ganesan is remembered as an iconic figure of Tamil cinema.[18][19] Upon his death, The Los Angeles Times described him as "the Marlon Brando of south India's film industry".


गंगूबाई हंगल-  शास्‍त्रीय संगीत की दुनिया में जाना माना नाम है जिन्‍हे हम आज याद करेगें कर्नाटक के धारवाड जिले में जन्म: 5 मार्च 1913 आपका जन्‍म हुआ।  भारत की प्रसिद्ध खयाल गायिका थीं। - भारतीय शास्त्रीय संगीत के किराना घराने का प्रतिनिधित्व करने वाली गंगूबाई हंगल ने बाधाओं को पार कर संगीत क्षेत्र में आधे से अधिक सदी तक अपना योगदान दिया। वैसे उत्तरी कर्नाटक के धारवाड़ जिले ने हिन्दुस्तानी संगीत के क्षेत्र में देश को कई नामी गिरामी नाम दिए। इनमें भारत रत्न पंडित भीमसेन जोशी, पंचाक्श्री गवई, पंडित पुत्तराजू गवई, पंडित सवई गंधर्व तथा पंडित कुमार गंधर्व शामिल हैं।गंगूबाई हंगल की भैरव, असावरी, तोड़ी, भीमपलासी, पुरिया, धनश्री, मारवा, केदार और चंद्रकौंस रागों की गायकी को श्रोताओं ने बहुत सराहा। एकबानगी आपके लिए राग भैरवी की


Anand Bakshi was a popular Indian poet and lyricist. He was nominated for the Filmfare award for Best lyricist a total of 40 times, resulting in 4 wins.


Live Twitter Feed

Listen News

Morning News 5 (Aug) Midday News 5 (Aug) Evening News 5 (Aug) Hourly 6 (Aug) (0610hrs)
समाचार प्रभात 5 (Aug) दोपहर समाचार 5 (Aug) समाचार संध्या 5 (Aug) प्रति घंटा समाचार 6 (Aug) (0600hrs)
Khabarnama (Mor) 5 (Aug) Khabrein(Day) 5 (Aug) Khabrein(Eve) 5 (Aug)
Aaj Savere 5 (Aug) Parikrama 5 (Aug)

Listen Programs

Market Mantra 5 (Aug) Samayki 1 (Jan) Sports Scan 5 (Aug) Spotlight/News Analysis 5 (Aug) Employment News 5 (Aug) रोजगार समाचार 5 (Aug) World News 5 (Aug) Samachar Darshan 22 (Mar) Radio Newsreel 21 (Mar)
    Public Speak

    Country wide 12 (Mar) Surkhiyon Mein 5 (Aug) Charcha Ka Vishai Ha 11 (Mar) Vaad-Samvaad 17 (Mar) Money Talk 17 (Mar) Current Affairs 6 (Mar) Sanskrit Saptahiki 31 (Jul) North East Diary 5 (Aug)